Když je potřeba udělat shrnutí práce s klientem, aneb inspirace pro vás.

Někdy je potřeba udělat shrnutí vaší práce s konkrétním klientem/pacientem po kognitivním tréninku a tréninku paměti. Určitě se s tím setkávají pracovníci v sociálních a zdravotních službách, často i v dalších institucích. Někdy takový požadavek, prosba i zájem přichází od pečujících osob a rodinných příslušníků.

I já to takto mám a musím říci, že je pro mě závěrečné zhodnocení cenným zdrojem pro celkový přehled mojí práce s klientem, ale i prostor pro případné zlepšování se.

Posledně jsem práci s klientkami pro rodinu a nadaci ke konkrétním požadavkům vyhodnotila takto:

Ať je vám můj způsob hodnocení inspirací (jména pacientek jsou zaměněna).

Předkládám zpětnou vazbu z tréninku paměti a kognitivních schopností paní Nové a paní Malé.

Oběma jsem dnes dala stejná cvičení, abych měla možnost srovnání (je jasné, že se nejedná o soutěž).

Cvičení č. 1 – lehká obtížnost – ústní

Orientace časem

  • Otázky na data, dny v týdnu, měsíce v roce, roční období apod.
  • Otázka, jaká událost se odehrála, že je klientka hospitalizována.

Paní Nová

Dlouhé rozvzpomínání, věděla měsíc a rok, dokázala vyjmenovat měsíce i dny, s ročním období měla problém. Dokázala říct, co se stalo, že je nyní v nemocnici, ale časové ohraničení události nevěděla. Vhodné trénovat časovou orientaci.

Paní Malá

Rychlejší reakce na otázky, z data věděla jen měsíc, den ne a měla problém i s rokem. Vyjmenovala správně měsíce, dny v týdnu a roční období i v různé kombinaci. Dokázala říct, co se jí stalo, popsat zdravotní stav, ale na časové mezníky si nevzpomněla.

Cvičení č. 2 – lehká obtížnost – práce s kartičkami

Vizualizace obrázků – obrys a stín

  • Pojmenování předmětů na obrázku
  • K čemu se předmět používá
  • Vizualizace předmětů – obrys a stín

Paní Nová

Měla problém se soustředit na úkol, zvlášť pokud se v okolí něco dělo. Rušila ji TV, která byla potichu – reagovala i na míhání postav v TV. Časté vracení pacientky k úkolu. Některé předměty nedokázala vůbec pojmenovat a místo slov používala neurčitá a ukazovací zájmena s tím, že je jasné, co to je – např. nedokázala pojmenovat hrnec, konvici, naběračku, chňapku apod. Skládat konkrétní obrázky ke stínům zvládla bez chyby. Dokázala přiřazovat dvojice předmětů. Dokázala sdělit, k čemu se předmět používá. Vhodné trénovat pojmové myšlení, zařadit hru se slovy.

Paní Malá

Cvičení zvládla poměrně ve svižném tempu, pojmenovala jednotlivé předměty, dokonce dokázala určit, jaký je rozdíl mezi konvicemi – starší konvice jen na kávu, běžná konvice na čaj/horkou vodu a džbán na vodu/studený nápoj. Dobře zvládla i k čemu se požívají jednotlivé předměty. Vizualizace stín – obrys řešila bez problému.

Cvičení č. 3 – lehká obtížnost – práce s pracovním listem

Prostorová orientace, jemná motorika

  • Pravá a levá strana
  • Udržení tužky a přesné vyznačení předmětů do kroužku
  • Spočítání označených pantoflí

Paní Nová

Dobrý úchop tužky, jemná motorika vcelku dobrá, obkružování dvojice pantofli ji šla velmi dobře. Prostorovou orientaci levá/pravá strana natočených pantofli zvládala bez potíží. Problém s počítáním označených předmětů – dopomoc s psaním číslic. Opět lehký problém s udržením pozornosti.

Paní Malá

Velmi vhodný nácvik jemné motoriky – ruka roztřesenější, obkružování lehounce zhoršené. Vcelku svižně vykonaný úkol. Schopna spočítat bez pomocí zapisování čísel. Poznání levo/pravé strany bezproblémové.

Cvičení č. 4 – náročný úkol se zjednodušením – práce s kartičkami

Ruce 

  • Hledání dvojic rukou – pravá a levá ruka stejná a různá gesta 
  • Možnost pomoci si vlastními rukami

Paní Nová

Bylo pro ní náročné úkol pochopit, když jsem chtěla uvést příklad, řekla že ne, že to zkusí bez nápovědy, ale nevěděla. Příklad jsem nakonec použila, a už ji byl úkol více jasný. Jeho vykonání bylo pro pacientku náročné – poznat dvojice rukou a určit, která je levá a pravá. S nápomocí jsme společně zvládly – toto cvičení trvalo nejdéle ze všech.

Paní Malá

Vysvětlení úkolu pochopila napodruhé s příkladem, následovalo svižnější vykonání úkolu. Chvíli na dvojicemi rukou a nad tím, která je pravá (či levá) musela přemýšlet. Zvládla nakonec dobře.

Závěr:

Obě pacientky neschopny samostatné prácenutný doprovod lektorky při trénování.

Paní Nová

Lehký kognitivní deficitpři aktivním tréninku se nebude tak rychle zhoršovat. Z hlediska příspěvku na péči úkon Osobní aktivity neschopna samostatně provádět. Dopomoc při denní aktivitě. Demence ne.

Paní Malá

Kognitivně zdatná, avšak nesamotná při řešení cvičení. V případě pravidelného procvičování paměti a kognitivních dovedností nemusí nastat kognitivní propad při dlouhodobém pobytu v nemocnici.

Milí příznivci kognitivního tréninku, snad jsem vás inspirovala.

Bude moc fajn, když se podělíte v komentáři i o své vlastní hodnocení, nebo o vaše zkušenosti. Budu velmi ráda, když mi dáte vědět, zda vám můj příspěvek pomohl.

Děkuji. Ať se daří! Vaše Mona

A pro ty, kteří jste dočetli až sem, mám pro vás dárek – pracovní list k tréninku porovnávání – lehké – pro klienty s kognitivním deficitem. Nezapomeňte, pokud jej použijete, dát komentář, to se mi líbí či sdílení na Facebooku.

Děkuji.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.